Vendég Kritika - Bruse - Mulholland Drive

 Ezt a kritikát Bruse küldte be nekünk, köszönjük :)

 

A szürrealista mozi manapság talán legjelentősebb képviselője, David Lynch 2001-ben készítette el leghíresebb, és legelismertebb művét.

 
Egy autót látunk az éjszakában, ami a Mulholland Drive-on áll meg. Egy gyönyörű nő (Laura Harring ül a hátsó ülésen, majd a sofőr pisztolyt szegez rá. Hirtelen egy másik kocsi beléjük megy, mindenki meghal, kivéve a nőt, aki visszasétál Los Angelesbe, és egy idegen házba tölti az éjszakát.

Betty (Naomi Watts) nagy reményekkel érkezik Hollywoodba, a nagynénje meghívására. Betty sikeres színésznő szeretne lenni az angyalok városában. Mikor nagynénje lakásába nézelődik megtalálja a sérült nőt, aki a halálos autóbaleset egyetlen túlélője. Mint kiderül, a nő nem emlékszik semmire a múltjával kapcsolatban. Betty elhatározza, hogy segít a rejtélyes nőnek megtalálni a valódi kilétét.

A történetbe bele szivárog egy feltörekvő fiatal filmrendező, Adam Kesher (Justin Theroux)…

 
A cselekményről sajna nagyon nehéz írni, valójában alig szól erről a film. Esetleg azt hihetitek, hogy egy átlagos amnézia-sztori, de erről szó sincs, kvázi minden, csak az nem. A film több karakterrel is foglalkozik a film elején, ilyen a férfi meséje, aki egy démont lát álmaiban, ilyen az ügyetlen gyilkos, akinek a ’nagy jelenete’ beleillene egy Tarantino-filmbe is. Ez csak kettő karakter a sok közül, de mindegyik emlékezetes igazából. És ebben erős Lynch, főleg ebben a filmben, hogy ismertet velünk egy csomó karaktert és mellékszálat, majd úgy tűnik, mintha elfelejtette volna őket, de minden a helyére kerül majd.

 
Különösen azok az öltönyös emberek tetszettek, akik a sötétből irányítják a szálakat. Már a Veszett a világban (1990) is feltűnnek ezek a furcsa pacákok. Míg ott gengszterek, a Mulholland Drive-ban egyértelműen ők Hollywood irányítói.

 
Ha egy szóval kellene jellemeznem a film hangulatát: rejtélyes. Nem tudom, hogy a rejtélyt lehet-e hangulatként definiálni, de mást nem merek. A film hol vidám, hol humoros, hol félelmetes, hol sötét, hol borzalmas, szóval a végtelenségig összetett. Angelo Badalamenti-t is szeretném kiemelni, aki már a Kék bársony (1986) óta a Lynch-filmek zeneszerzője. Amit itt alkotott, az számomra nem csak az ő munkásságából emelkedik ki, hanem az egyik legjobb, legszebb filmzene amit hallottam.

A film vizualitása is megérdemel pár szót. Az operatőr gyakran használja a Ragyogásból ismert Steadicam-ot. Ez a kamera olyan hatást ér el, mintha az egyik szereplő szemszögéből látnánk a történteket, miközben sétál.

 

A filmben látható alakítások egyszerűen tökéletesek. Naomi Watts ugye nem először bizonyítja, hogy zseniális színésznő. Nekem ezt az élményt követően egyből a kedvenc színésznőim között kapott helyet. A többi szereplő is kiváló, de aki még kitűnik, az Laura Harring, aki ugyebár szerepe szerint amnéziában szenved. Sajna nem egy ismert színésznő, azonban ebben a filmben nem csak a kinézete, de az alakítása miatt is figyelemreméltó.

 
Az amerikai filmakadémiának azonban túl nehéz, vagy túl magas film volt, vagy egyszerűen csak túl jó, ezért Hollywoodban nem is tüntették ki a filmet. Bár lehet észrevették benne a kis Hollywood-kritikát, de ez egyáltalán nem erős a filmben. Lynch-et bár jelölték Oscar-ra, de már az Elefántemberért se, se a Kék bársonyért nem nyert. Habár ez nem is baj, Hollywood csak a hollywoodi séma által elkészített filmeknek ad nagyobb reflektorfényt. Lynch egyébként is egy öntörvényű művész, szóval ő nem anyagi haszonból készít filmeket, nem is a kritikusoknak, sőt, talán néha nem is a közönségnek. Ennek ellenére több filmjét is sok díjjal megszórták, leginkább ezt. Cannes-ban Lynch átvehette a legjobb rendezőnek járó díjat, a dánok a filmnek adták a legjobb külföldi filmnek járó díjat, ezek mellett pedig a New York-i Filmkritikusoknál és a Toronto-i Filmfesztiválon is tarolt többek között.

 
Nincs mese, a Mulholland Drive az egyik kedvenc filmem (ezt mi sem mutatja jobban mint az avatarom), simán benne van a top5-ben. Kevés film van, ami alatt elfelejtkezek magamról, és a filmben élek 2-3 óráig. Ezt számomra csak a legnagyobb rendezők képesek előidézni, David Lynch egyértelműen közéjük tartozik. Ebben a filmben minden a helyén van, de legfőképp a rendezés és a forgatókönyv, amik ugye Lynch-hez kötődnek. Ha életetekben csak egy szürreális, vagy irracionális filmet akartok megtekinteni, az mindenképp ez legyen. Nézze meg mindenki, és bár nem garantálom, hogy mindenkinek egyaránt fog tetszeni, ugyanis Lynch megosztó filmeket csinál, de ezzel nincs is baj. Ez azonban az a tipikus Lynch-film a Lost Highway mellett, amely az emberekből vagy a totális imádatot, vagy a totális utálatot váltja ki. Az én szubjektív meglátásom szerint a múlt évtized legjobb filmje.

 

10/10

 

 

 

Címkék: vendégbejegyzés 

Review rovat: Zombieland

Címkék: review rovat 

Zenei rovat: Tankcsapda

Sziasztok!

Ezúttal a saját nevemen publikálok ide, a Perfect Insanityre, ugyanis mától én is tagja vagyok a blognak. A zenei rovatot fogom tovább vinni, ami már egy ideje szünetel. Kezdésnek a kedvenc zenekaromról, a Tankcsapdáról készítettem videót. Jó szórakozást!

Címkék: zenei rovat 

Star Weekend:Jim Carrey- Egy makulátlan elme örök ragyogása

 El érkeztünk a végül kicsit kesze-kusza Jim Carrey hétvége lezárásához. Ma Jim Carrey drámai játékának berobbanófilmjét, a 2004-es Egy makulátlan elme örök ragyogását hoztam el nektek.

https://m.blog.hu/me/megneztem/image/Egy-makul%C3%A1tlan.jpgJoel Barish (Jim Carrey) szeretetre vágyik. Egyik vonatútja során ismerkedik meg Clementine-nal (Kate Winslet) akibe bele szeret. A lány Joel személyiségének ellentéte, míg a férfi vissza húzódó, és szeretetre vágyó, addig a Clementine néhol kicsapongó, és szeleburdi, viszont van a szerelemnek egy örök törvénye: az ellentétek vonzzák egymást. Egymásba szeretnek. Azonban semmi sem zökkenőmentes, a pár hosszas gyötrődés után szétszakad. Clementine végső megoldásaként Dr. Howard Mierzwiak (Tom Wilkinson) és csapata (Kirsten Dunst, Mark Ruffalo, Elijah Wood) segítségét kéri: ki törölteti Joellel kapcsolatos emlékeit. Amikor a férfi meg tudja mi történt, hasonlóképpen próbál cselekedni. Azonban kiderül: nem tudja el felejteni a lányt.

A film szinte teljesen Michel Gondry kezei alatt formálódott. Nem csak a direktori széket foglalta el ő, de a forgatókönyv egy részét is ő írta. Teszem hozzá, hogy elévülhetetlen érdemei vannak abban, hogy ez a film szinte tökéletes legyen.

A történetvezetés nagyszerű. Ahogy  hatolunk be Joel agyának rejtett zugaiba, folyamatosan tárul fel elénk a két fiatal kapcsolatának bukkanója. Ez egyre növő feszültséget teremt, ami nagyon jót tesz a film hangulatának.

A színészi játékok és a karakterek is csodálatosak. Jim Carrey élete alakítását nyújtja, egy hajszállal megelőzve a 23-as számban mutatott produktumát. Erre már csak rátetéz az, hogy nagyon együtt érzően tudja hozni a reménytelen szerelmes karaktert, és aki volt már ilyen helyzetben, az maximálisan fog vele fog szimpatizálni. Kate Winslet igazából egy erős közepes játékot tudott össze kaparni. Komolyabb gond nem volt vele, mégis néha idegennek éreztem ebben a karakterben, ami  viszont nagyszerűen megírt. Néha szimpatizálni fogunk vele, néha pedig haragot fogunk érezni iránta, de mégis érthető a helyzete.

A film alapjául szolgáló tudományos szál felettébb érdekes. Részben jó, és rossz is lenne ez a technológia, ha a valóságban is használhatnánk. Érdekes kérdéseket vet fel az emberekben, és aki volt már a főszereplők helyzetében, maga is el gondolkozik azon, hogy ő még is mit cselekedne az adott szituációban.

Az Egy makulátlan elme érdekfeszítő, megható, és zseniális. Erre csak tetéz a nagyszerűen megformázott cselekmény, illetve a film hangulata. Ajánlom a romantikus dráma, és a sci-fi rajongóinak is, ugyanis ennek e két műfaj elemeit vegyíti a film.

Ennyi lett volna a Jim Carrey "hétvége". Legközelebb két hét múlva jelentkezek tematikus hétvégével, addig kisebb pihenőt tartok e téren. 

Remélem tetszett, sziasztok.

Címkék: star weekend 

Football Network: Promóciós videó



The New Insanity

Mint láthatjátok viszonylag nagy változtatásokon ment keresztül a blog designja. Megváltoztak a fő színek, és a legtöbb kép.

Remélem tetszik, Sziasztok ;)



Star Weekend:Jim Carrey- A minden6ó

Folytatódik a "Jim Carrey" hétvége. Sajnos a tegnapi filmet személyes okok miatt át toltam mára, így most olvashatjátok a róla írt "kritikámat".

http://cinemastore.hu/data/images/film/41189.gifBruce Nolan (Jim Carrey) élete legpocsékabb napján van túl. A kissé sokat akaró riportert állásából kirúgták, majd egy bandával szembeni csetepatéba keveredett. Azonban ez nem minden: még aznap barátnője, Grace (Jennifer Aniston) is el hagyja. Élete romokban hever, kétségbe esésében Istenkáromlásba kezd. Másnap egy szokatlan telefonhívás kapcsán egy elhagyatott épületbe kerül, ahol maga Isten (Morgan Freeman) szól hozzá. Apró feltételekért cserébe Bruce korlátlan hatalomra tesz szert, ezzel egy hétig ő lehet az Úr.

A filmet Tom Shadyac rendezte, aki otthonosan mozog a vígjátékok kulisszái mögött.  Többek között ő rendezte Jim Carrey berobbanófilmjét, az Ace Ventura-t is. Így adva volt a lehetőség a stáb előtt, hogy egy igazán szórakoztató, tartalmas vígjátékot rakjanak össze.

Nagy csalódásomra ez nem teljesen sikerült. Az alapkoncepció valóban egyedi, és az emberek legnagyobb rejtett vágyát célozza meg, ugyanis szerintem nincs olyan, aki nem szeretne egy kis ideig Isten bőrébe bújni. De a biztató előjelekkel ellentétben a film nem durran akkorát, mint ami elvárható.

A poénok összességében megfelelőek voltak, de volt néhány erőltetett is. Hogy egy példát említsek: Bruce néhány pillanatig Clint Eastwood jellemvonásait veszi fel, amelyeket természetesen egyáltalán nem tudtak vissza adni. Volt néhány igazán jól sikerült poén is a filmben, mint például a Gengszter seggéből kimászó majom, vagy a paradicsom leveselválasztása. Összességében mégis elég lagymatag lett a film humora, szóval annyira nem tudtam élvezni.

A színészi játékokkal sem voltam teljesen megelégedve. Ugyan Morgan Freeman kifejezetten jól alakít, de ennek reciprokán viszonylag keveset is szerepel. Jim Carrey ezúttal nem annyira frappáns, mint a többi komédiájában. Nekem izzadtságszagúnak tűnt, az Ace Ventura karatker lebutított arcmimikájának használata pedig szerintem indokolatlan nála. Jennifer Aniston igazából teljesen közepes volt, kiegészítette a színészi stábot, de túl sokat nem adott hozzá.

A karaktereken is hagytak fogni való problémát. Bruccal például nem tudtam együtt érezni. Mindene meg lenne, hogy egy jó életet éljen, de ő mégis többet akar, ami nekem egyáltalán nem volt szimpatikus. Grace karaktere abszolút a kiegészítő szereplők közé sorolható. Ugyan a történetszál felé csúcsosodik ki, mégsem éreztem át a fontosságát. Isten karakterét viszont valóban el találták. Szimpatikus, végig olyan marad, amilyennek el képzeljük, segít Bruce-on a mélypontjaiban.

A film látvány világa megfelelő volt. Jól nézett ki az előbb említett paradicsom leves elválasztás, a papír fecnik, vagy éppen a vízen járás.

Van egyébként mondanivaló is, ami igen tartalmas. Ha boldog életed van, becsüld meg, és ne akarj mindenáron mások fölött uralkodni.

Összességében egy erős közepes a film. Egyszer megnézhető , a poénjai könnyedek, viszont néhol fárasztóak. Jim Carrey ugyan közepesen alakít, de még is bele illik ebbe a szerepbe. Ha van bő másfél órátok, idő töltésnek megfelelő.

Címkék: star weekend